Kültür-Sanat

Savaş kapattı teknoloji açtı

Fransa’da açılan sanal bir müze ziyaretçileri savaş tehlikesi nedeniyle gidilemeyen dünyanın önemli tarihi mekânlarına götürüyor. Bu sayede, Suriye'de IŞİD tarafından tahrip edilen Palmira'dan Şam'ın Emevi Camii'ne, Irak’ta Horsabat Antik Kentinden, El Kaide tarafından havaya uçurulan Afganistan’daki Bamyan Buda heykellerine kadar birçok tarihi mekânda gezinebilmek mümkün.

fransa ulusal müzeler birliği ve louvre müzesi, unesco’nun yönetimi altında, savaş nedeniyle ziyaret edilemeyen yerler için sanal bir müze projesi başlattı.

irak’ta horsabat antik kenti, suriye’de işid tarafından tahrip edilen palmira, şam’ın emevi camii, ürdün’deki kerak kalesi, el kaide tarafından havaya uçurulan afganistan’daki bamyan buda heykelleri... bu yerlerin çoğu, savaş ve çatışmalar nedeniyle ya yok oldu ya da hasar gördü. güvenlik koşulları nedeniyle belki de yıllarca bu tarihi bölgeler ziyaret edilemeyecek. 

paris merkezli iconem adlı şirket, yok olma tehlikesi altındaki dünya kültür mirası kapsamındaki yerleri dijital olarak kayıt altına alıyor. dijital kayıtlardan tarihi ve antik yapıların üç boyutlu modelleri çıkartılıyor. insansız hava aracı görüntülerinin özel programlarla işlenmesiyle oluşturulan çok hassas üç boyutlu modeller, tarihi mekânları gelecek nesillere aktarıyor.

paris’teki müzenin içerisinde yüksekliği 5, uzunluğu 35 metreyi bulan özel duvarlara yansıtılan yüksek çozünürlüklü görüntüler, ziyaretçilere gerçek bir gezi hissi veriyor.

fransa ulusal müzeler birliği başkanı sylvie hubac, bu proje ile insanların dikkatini savaşların yol açtığı yıkıma ve hasarı onarma konusundaki çalışmalara çekmek olduğunu söylüyor:

“bu proje acil bir ihtiyaçtan doğdu. son birkaç yıldır, dünya kültür mirasını vuran büyük felaketlerin farkında olmamızı sağlayacak acil bir ihtiyaç... şu anda girilemeyen bu tarihi mekânların acilen halka gösterilmesi ihtiyacı... yeni teknoloji sayesinde savaş sonrasını düşünebiliyoruz. yeniden inşa ve restorasyon sürecini düşünebiliyoruz.”

louvre müzesi başkanı jean-luc marinez, serginin duyarlılığı arttırmak kadar katılımcılığı da özendirdiğini vurguluyor:

“aynı zamanda gerçek sorunların anlaşılmasını da istiyoruz. antika yağmacılığı, arşiv sorunları, araştırmaların engellenmesi ve koruma tedbirlerinin alınmaması sorunu... bu sergi hem duyarlılığı arttırmak, hem de herkesi bu meseleye dahil etmek için yapıldı. sergi sonunda bu tarihi mekânların fotoğraflarını toplayacağız. dolayısıyla aile albümünüzde bu yerlerle ilgili bir fotorğraf varsa, programa katkı sunacak yeni belgeler sağlayabilir, çatışma sonrası onarım çalışmalarına katkıda bulunabilirsiniz.”

14 aralık açılan sanal müze, 9 ocak 2017 tarihine kadar, ücretsiz olarak, paris’te ziyaretçilere açık olacak. sanal müzenin görsel modellerini hazırlayan iconem, aynı teknoloji ile dünyadaki tüm tarihi bölgelerin ve sit alanlarının taranarak, doğal ve insanların neden olduğu felaket tehlikelerine karşı, gelecek nesillere ulaştırılmasının güvence altına alınacağını söylüyor. şirket, önümüzdeki yıllarda sanal müze uygulamalarının artacağını öngörüyor.  

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;