Diyarbakır’ın Sur ilçesinde Alipaşa Mahallesi’nde oturan Mehmet Şakir Duru sekizinci sınıf öğrencisi. Sur’da başlayan çatışmalara ve ailesinin ‘gitme’ telkinlerine karşın okuluna devam etmekte ısrar eden Mehmet, Sur’u, evlerini ve okulunu bırakıp göç etmek zorunda kaldıklarında bile bu ısrarından vazgeçmemiş.

“Çatışmalar yeni başlamıştı; Alparslan İmam Hatip Ortaokulu’na gidiyordum. Keçi Burcu’nun karşısında. Bir gün YDG-H’liler silahlarla yolu kestiler. Öğretmenlerimiz bizi toplayıp alanın dışına, güvenli bir bölgeye getirdi. Sonrasında çatışmalar hep sürdü, ben okuluma gidip gelmek için o çatışmaların arasından geçmek zorunda kaldım. Sonra sokağa çıkma yasakları başladı ve göç etmek zorunda kaldık. Yaklaşık bir ay okulumdan uzakta kaldım. Sonra Şehit Bahtiyar Er İmam Hatip Okulu’na aldılar bizi. Sur’dan çıktıktan sonra önce akrabalarda kaldık sonra Yeni Hal’de bir eve taşındık. Okuluma çok uzak, minibüs veya halk otobüsü ile gidip geliyorum. Okula gitmek zorundayım, gitmezsem buralara saplanıp kalacağım.”

mehmet-sakir-duru
14 yaşındaki Mehmet Şakir Duru, doktor olmak istiyor.
[Fotoğraf: Abdülkadir Konuksever / Al Jazeera Türk]

"Olaylar psikolojimi etkiledi"

Mehmet Şakir Duru henüz 14 yaşında olaylardan etkilendiğini, aslında daha fazla soruyu doğru yapmayı beklediğini söyledi. 

“Babam şoför, altı kardeşiz, durumumuz düşük, benim en büyük hayalim doktor olmak. Bunun için de elimden gelenin en iyisini yapmak istiyorum. Çatışmalar, hendekler ve bombalar ile evimizden, okulumuzdan olduk. TEOG’da 110 netten daha iyisini yapabilecek kapasitedeyim. Ancak olaylar psikolojimi çok etkiledi, okuluma tam anlamıyla devam edemedim ve iyi çalışamadım. Şanssızlığım bu döneme denk gelmesi bu olayların. Ancak beni yolumdan ve hayallerimden alıkoymasına izin vermeyeceğim.”

dicle-tiken
Dicle Tiken aldığı sonucu yeterli bulmuyor.
[Fotoğraf: Abdülkadir Konuksever / Al Jazeera Türk]

‘120 net bekliyordum, sonuca üzüldüm’

Dicle Tiken de aynı okulda sekizinci sınıf öğrencisi ve Mehmet Şakir Duru’nun sınıf arkadaşı. Onun hayali de doktor olmak. Çatışmalar nedeniyle okula gidemeyip evinde kapalı kaldığında derslerini tekrar etmiş ancak ona göre sonuç yeterli değil.

“Altı kardeşiz, babamın döşemeci dükkânı var. Hem evimiz hem de babamın işi Sur’daydı. Çatışmalar başladığında evimizden ve babamın işinden olduk. Hendekler kazıldı ve silahlı çatışmaya girdiler. Roket attılar, bombalar patladı. Okuluma gidemedim. Bazen dört gün gidemeyip evde tıkılı kalıyordum. Tekrar yapıp derslerimden geri kalmamaya çalışıyordum. Sonra Sur’dan çıkmak zorunda kaldık. Bir ablam öğretmen, onun evinde kaldık bir süre. Sonra babam bir ev bulup kiraladı, oraya taşındık. Ben sınavdan 120 net bekliyordum ama iki aya yakın uzak kaldık okuldan. Ne kadar çabalasam da yetmedi. Şimdi daha sıkı çalışıyorum. Tek hayalim doktor olmak, bunun için de sınavlarda full almak zorundayım.”

‘Sonuçlar çok değerli’

İbrahim Eken, Dicle ile Mehmet Şakir’in fen bilgisi öğretmeni ve okulun müdür yardımcısı. Öğrencileri ile birlikte misafir olarak geldikleri yeni okullarında eksiklikleri kapatmak üzere çalışıyorlar. Eken’e göre Dicle ve Mehmet Şakir’in aldıkları sonuçlar, durumları göz önünde tutulduğunda çok kıymetli.

“Bana göre batı illerinden birinde 120 net çeken öğrencilerin aldıkları sonuçlardan daha kıymetli. Bu çocuklar büyük yoksunluklarla ve çatışmaların arasında okullarına devam ettiler. Buyurun sınıfa bakın, öğrencilerin yarısı yok, ama onlar ısrarla gelmeye devam ediyorlar. Kendilerine koydukları bir hedef var ve onun için çalışıyorlar. Şartları düzeltildiği takdirde ikisi de hedeflerine çok kolay ulaşabilir.”

Ana dersler ilk saatlere

Bulundukları okulda misafir oldukları ve öğleyin derse başladıkları için güvenlik nedeniyle çocukların hava kararmadan evlerine gitmesi gerekiyor. Bu nedenle, ana dersler ilk saatlere konulmuş.

“Bu okula gelmemiz ve çocukların derslerinden geri kalmaması için Sur Kaymakamı ve Milli Eğitim Müdürü’nün çok önemli çalışmaları var. Misafir olduğumuz için öğlen başlıyoruz derse. Kış ve hava erken karardığı için gelip çocuklarını alan velilere bir şey diyemiyoruz. Çünkü herkes hava kararmadan evinde olmak istiyor. Biz de Fen, Türkçe, Matematik gibi dersleri ilk saatlere, müzik, resim, beden eğitimi gibi dersleri son derslere koyduk. Böylelikle çocuk dersi bırakıp çıkmak zorunda kaldığında bu ana derslerden geri kalmıyor.”

Kaynak: Al Jazeera