Bilim-Teknoloji

Güneş'in 1300 katı büyüklüğünde yıldız

Avrupalı astronomlar, önemli bir başarıya imza attı. Dünya’dan 12 bin ışık yılı uzaklıktaki HR 5171 A, şimdiye kadar gözlenebilen en büyük yıldız olarak tanımlandı.

Konular: Bilim-Teknoloji

Haberin Öne Çıkanları

Evren'in en büyük yıldızı

Çapı Güneş'ten 1300 kat fazla

Güneş'ten 1 milyon kat parlak

HR 5171 A'nın yer aldığı kozmik alana ait görüntü. [ESO]

avrupa uzay ajansı’na (eso) ait şili'deki dev magellan teleskopu (gmt)  yardımıyla yapılan çalışma, dünya’dan 12 bin ışık yılı uzaklıktaki, çapı güneş’inkinin 1300 katından daha büyük olan hr 5171 a'nın evrende şimdiye kadar gözlenen en büyük yıldız olduğunu ortaya çıkardı

yapılan ölçümlere göre, hr 5171 a, avcı takımyıldızı'ndaki ikinci, dünya’dan bakıldığında gökyüzünde görülen 9’uncu en parlak yıldız olan, ikizlerevi yıldızından yüzde 50 daha büyük bir kütleye sahip.

eso'ya bağlı avrupa güney gözlemevi yetkilileri, güneş’ten 1 milyon kat daha parlak, ‘sarı hiper dev’ kategorisindeki yıldızın büyüklüğünün, daha önce yapılan gözlemlerde hesaplanandan daha fazla olduğunun ortaya çıkarıldığı bildirildi.

yıldızın son 40 yıl içinde daha da irileştiğini ve büyüdükçe soğuduğunun belirlendiğini kaydeden eso yetkilileri, yıldızın bu değişikliklerin meydana geldiği sırada görüntülenmesinin büyük bir şans olduğunu dile getirdi. yetkililer, şimdiye kadar çok az sayıda yıldızın, hızla evrildikleri ve sıcaklıklarında son derece büyük değişiklikler meydana geldiği, bu son derece kısa süren aşamalarındayken görüntülenebildiğine dikkati çekti.

sarı hiper dev kategorisindeki yıldızlar, son derece büyük yapıları ve parlaklıklarıyla diğer yıldızlardan ayrılıyor. eso’ya göre, samanyolu galaksisinde sarı hiper dev kategorisinde sadece 12 yıldız bulunuyor. bu kategorideki yıldızlar hızla değişikliğe uğramaları ve üzerlerindeki materyalleri etraflarında geniş bir atmosfer yaratacak şekilde fırlatmaları nedeniyle son derece kararsız yapıda yıldızlar olarak tanımlanıyor.

araştırmacılar ayrıca, hr 5171 a’nın çok yakınında başka bir yıldızın daha bulunduğunu ortaya çıkararak bu yıldıza ilişkin, yeni ve şaşırtıcı bir keşfe daha imza attıklarını bildirdi. dev teleskop yardımıyla çalışan bilim adamlarından olivier chesneau, yeni keşfe ilişkin yayımladığı yazılı açıklamada, neredeyse birbirlerine dokunacak kadar yakın olan yıldızların oluşturduğu sistemin görünümünün, muazzam boyutlardaki bir yer fıstığını andırdığını kaydetti.

kaynak: aa

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;