Kültür-Sanat

Meydan: Tahrir'den Oscar adayı film

Bu yıl Oscar ödüllerinde ‘En iyi belgesel’ dalında yarışan ‘Meydan’ filmi gösterime girdi. Film, en sıcak noktalardan tanıklıklarla Haziran 2011’den başlayarak Mısır’da yaşananları anlatıyor.

Konular: Kültür-Sanat
Ahmed, Meydan (The Square) filminin ana karakteri.

jehane noujaim’in yönetmenliğini yaptığı ve haziran 2011 itibariyle mısır’daki halk ayaklanması, mısır devrimi ve sonrasında gelişen olayları anlatan 'meydan' (the square) filmi gösterime girdi. belgesel dalında bu yıl 86. akademi oscar ödülleri kapsamında ‘en iyi belgesel’ dalında yarışan ‘meydan’ mısır gerçeğini, halkın içerisine ve onların sesine kulak vererek tüm açıklığıyla gösteriyor.

yönetmenin bu filme başlama sebebi ise oldukça dokunaklı. haber bültenlerinde ve gazetelerde mısır’ın ve tahrin meydanının en kanlı görüntülerinin, çatışmaların en yoğun olduğu anların gösterilmesine tepki duyan mısır kökenli yönetmen noujaim, bizzat meydana inerek, tahrir’i dolduran binlerce insanın bireysel hikayelerine ve yaşamlarına odaklanıyor. onları bir meydanı dolduran kalabalık olmaktan çıkarıp, devrim yapmak için bir araya gelen bireyler olarak gösteriyor.

mısır: dünyanın annesi

oscar yarışında şansı çok yüksek olan ‘meydan’ filminde, mübarek rejiminin gerçekleştirmiş olduğu işkenceler, mısır’da devrim öncesi yaşanan adaletsizlikler ve devrim sırasında tahrir meydanında yaşananlar birebir tanıklıklar üzerinden anlatılıyor. ahmed karakterinin ön sunumu ile başlayan belgesel, mısır’ın ara sokaklarında gençlere ne istediklerini soruyor, kadınların devrim öncesi mısır’da neler yaşadıklarına dair gerçek hikayelerini aktarıyor. izleyici belgeselin içerisinde ahmed karakteriyle tahrir meydanında dolaşıyor ve onun cümleleriyle mısır’ı anlama şansı buluyor. ahmed, bu cümlelerden birinde mısır’ı, ‘dünyanın annesi’ olarak tanımlıyor.

senaryosunu stephen dyer ve jonah lisa dyer’in yazdığı belgeselin yapımcısı karim amer. mısır asıllı amerikalı yönetmen jehane noujaim, harvard mezunu bir sinemacı. belgesel yönetmenliği ve yapımcılığı üzerine çalışan noujaim, 2004 yılında ikinci körfez savaşı sırasında arap ve batı dünyası arasındaki basın-yayın farklılıklarını ortaya koyan ‘control room’ isimli belgeseli çekti.

filmle ilgili yorumlar

“sersemletici! şimdiye kadar böylesine heyecan verici ve yürek burkucu bir açıklıkla anlatılmamış bir hikaye. tam bir aydınlanma.” - the new york times

“jehane noujaim’in belgeseli meydan, mısır devrimi’ni açık, içten ve akıcı bir dille açıklıyor. meydan, mısırlı kardeşlerimizle bağdaşmak, onlara yakınlık duymak ve onları daha iyi anlamak için tekrar tekrar dönülebilecek bir belgesel.” - the huffington post

“oscar’ı hak ediyor… mısır’ın yanlış şafaklara uyanışının dikkat çekici bir portresi.” “meydan, sizi mısırlılar’ın yaşadığı gündelik mücadelenin göbeğine götürüyor.” - time magazine

kaynak: al jazeera

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;