Gülen örgütü soruşturmaları
'Montajı anlamak zor değil'
Türkiye internet üzerinden yayınlanan ses kayıtlarını konuşuyor. Al Jazeera uzmanlara ses kayıtları üzerinde nasıl montaj yapılabileceğini, ses laboratuvarlarında bir sesin üretilip üretilemeyeceğini ve montajlı sesin nasıl anlaşılacağını sordu.
al jazeera'ye bilgi veren uzmanlar, farklı yöntemlere dikkat çektiler. bu iş için kurulan özel laboratuvarların yüzde 99'a yakın bir oranda doğru sonuca ulaştığını söylediler.
arka plandaki sesler
bilgi üniversitesi müzik bölümü başkanı tolga tüzün, kurgunun anlaşılabilmesi için ne yapılması gerektiğini şöyle anlattı:
“kriminal laboratuvarlarda çok net yapılan bir audio analiz vardır. sesin ne olduğu audio analiz sonucunda bulunur. yapılacak şeyler bellidir. çıplak kulakla değilse de analizde bir yazılım ile muhakkak anlaşılır.”
tüzün, bu konuda özellikle “dip sesler”in, yani sesi kaydedilen kişinin çevresindeki seslerin önem taşıdığını söyledi. konuşan kişinin çevresindeki bu doğal sesler, eğer kurgu yapıldıysa bunun ortaya çıkarılabilmesi için en önemli faktör. kurgu olup olmadığını anlamak için bu dip seslerin dışında, sesler arasındaki geçiş noktalarına, konuşma sırasındaki etkinliklere de bakılması gerekiyor.
bunu yapılabilmesi için herhangi bir bilgisayar kullanılabilir. fakat tüzün’e göre böyle bir kurgunun anlaşılmayacak bir şekilde yapılması zor. tüzün, “başbakan’ın olduğu iddia edilen kayıtları tübitak’a gönderirseniz, böyle bir analiz yapma imkânı vardır. veya dışarda bu işi yapan laboratuvarlar var. birtakım devletlerin kriminal ve adli tıp labarotuvarları bu analizleri yapmakta gayet yetkindir. oralara gidersiniz, raporu alırsınız, ortaya çıkar. bu 'montaj mı, değil mi?’ tartışması yapmayı gerektirmeyecek kadar teknik bir iştir" dedi.
laboratuvar analizi şart
çıplak kulakla bir kaydın kurgu olduğunu anlamak mümkün değil. bunun için teknik imkanların devreye sokulması gerekiyor. kulağın sesleri algılama eşiği var. bunun dışında kalan frekanslar ancak teknik analiz ile ortaya çıkarılabiliyor. bunun için konuşmanın akışı, yani seyri de önem taşıyor. tüzün, “montajın mantığı da o akışı bozmadan birbirine bağlamaktır. ama daha derinlemesine bakmaya başladığınız zaman, frekans içeriğine baktığınız zaman, olayların frekanslarına, bağlantılara, dip sesin değişip değişmediğine baktığınızda, dip sesin karakterine baktığınızda, bir şeyler çıkar ortaya" dedi.
tüzün, ayrıca kayıtlarda montaj yapanların, sesi montajlanacak kişilerin seslerindeki “fonetik unsurları” da analiz etmesi gerektiğini söyledi:
“frekans içeriğine de bakmak lazım. spektral analize soktuğumuz zaman frekans içerikleri de farklı olur. bir sesin değişik yerden alınıp alınmadığı spektral analiz sonucu belli olabilir.”
özel yazılımlar
bilişim hukukçusu gökhan ahi, “ses montajı, evlerde kullanılan herhangi bir bilgisayarda kurulacak amatör yazılımlarla dahi kolaylıkla yapılabiliyor. ancak, bir ses montajı da ne kadar büyük bir uzmanlıkla ve yüksek teknolojiyle yapılırsa yapılsın, montaj olup olmadığı ses uzmanlarıyla ve özel adli bilişim yazılımlarıyla da anlaşılabilir” dedi.
ahi, daha önce gördüğü birçok bilirkişi raporunda olduğu gibi, analizler seslerin grafik verilere dönüştürülerek doğal akışı, arka plan gürültüleri, aralık düzeni, perde akışı gibi teknik incelemelerin yanı sıra, sesin sahibinin konuşma aksanı, vurgusu, stres düzeyi, konuşma hataları gibi birçok parametreye göre inceleme yapıldığını belirtti. ahi, “her ne kadar birçok parametre incelenmiş de olsa, hiçbir olguya yüzde yüz kesin gözüyle bakılmamaktadır. fakat sonuçların doğruluk payı genelde yüzde 99’un üzerindedir” dedi.
yargıtay içtihatları
yargıtay’ın da ses analizleri konusunda ilgi çekici kararları var:
“örneğin, telefon kayıtlarının delil olduğu davalarda, sanıkların kaydı veya sesini inkar etmesi halinde, sanığın ses kaydıyla, verdiği ses örneğinin mutlaka teknik olarak karşılaştırılması ve incelenmesi gerekir diyen birçok karar vardır."
istanbul teknik üniversitesi (itü) müzik ileri araştırmalar merkezi (miam) öğretim üyesi cem çınlar da bir ses kaydının sahte olup olmadığının dış sesler ile anlaşılabileceğini söyledi:
“temelde bir şeyin kolaj olup olmadığını arka plandaki seslerden anlarsınız ve bu arka fonla ilgili çalışmaları düzgün yaptığınız süre içerisinde bu mümkün olabilir.”
internette yayınlanan kayıtlarda bazı noktalarda sesin belli noktalarda zayıflaması, gidip gelmesi, kaydın nasıl alındığıyla alâkalı.
çınlar, “sesin montaj olduğunu da bir insanın konuşmasındaki nefes, vurgular, tonlama, buradaki farklılıklar da en temel şeylerden biri. onları düzeltemezsiniz, ses seviyelerini ayarlayarak belki bir şeyler yapabilirsiniz ama bu da elinizdeki sesin ne olduğuna bağlı” diye konuştu.
cem çınlar özellikle miting alanında yüksek sesle yapılan konuşmalar için montaj yapmanın daha kolay olduğunu, telefon görüşmelerinde ise bunun daha zorlayıcı olduğunu söyledi:
“ama aynı tonda heyecanlı bir şey anlatıyorsa ya da benzeri bir şey yapıyorsa ve aynı ses tonuyla devam ediyorsa almak bir nebze daha kolaydır. yani bunun o kadar fazla değişkeni var ki.”
çınlar, ses montajı yapılan kişinin iyi etüt edilmesi gerektiğini belirtti:
"ne zaman nefes alıyor, nasıl tonlama yapıyor, vurgularını nerede yapıyor, ondan sonra o gerçekten o kişi mi, değil mi, diye belki bir nebze yaklaşabilirsiniz."
kriptolu konuşmalar
kriptolu telefonlar, genellikle sayısal şifreleme üzerinden güvenli konuşma imkanı sağlıyor. normal şartlarda bu güvenli hattı dışardan dinleyebilmenin tek yolu aynı kriptolama sistemiyle kriptolanmış üçüncü bir alıcıyla bu hatta girmek. bunun için de ses kaydı yapılan kişi ile ya bu teknolojiye sahip olan başkaları tarafından ya da bu teknolojiyi kendilerine sağlayanlarca dinlenmiş olabilir. sayısal şifreleme kullanıldığı için bu tür kayıtlarda açık hatlara oranla montaj yapma olasılığının daha düşük olduğu ifade ediliyor. zira her aramada yeni bir sayısal kripto kullanıldığından, bir kriptolu sesin bir başka kriptolu sesle birleştirilmesinin zorluğuna dikkat çekiliyor.
Yorumlar