Türkiye

Tüketici başvurusu katlandı, sistem tıkandı

Tüketicilerin bankalardan dosya masrafı, kredi kartı aidatı almak için ilçe hakem heyetlerine yaptıkları başvurular bir yılda neredeyse iki katına çıktı. Başvuruların yüzde 71'i bankacılık sektörüne yönelik. Sonuç almak ise aylar sürebiliyor.

Konular: Ekonomi
Bankalardan dosya masrafı, kredi kartı aidatı talep edenlerin sayısı bir yılda ikiye katlandı. [AA-Arşiv]

tüketiciler, bankalardan dosya masrafı, ekspertiz ücreti gibi faiz dışında kesilen ücretleri geri alabiliyor. tüketici lehinde çıkan kararlar arttıkça, başvurularda da ciddi artış yaşanıyor. özellikle banka genel müdürlüklerinin olduğu istanbul şişli, beşiktaş gibi ilçelerde yoğunluk nedeniyle karar alma süreci gecikiyor.

gümrük ve ticaret bakanlığı'nın verilerine göre 2012'de ilçe hakem heyetlerine 446 bin başvuru yapıldı. bu rakam 2013'te neredeyse ikiye katlandı ve 833 bin 854'e yükseldi. 

başvuruların yüzde 71'i bankalara yönelik

en çok başvuru, bankacılık sektörüne yönelik. tüketiciden alınan faiz dışı ücretlerin geri ödenmesini sağlayan mahkeme kararının ardından bu alandaki başvurular 595 bin 921'e çıktı, toplamdaki payı ise yüzde 71. 

yönetmeliğe göre başvuruların üç ay içinde sonuçlanması gerek ama yoğunluğun arttığı bölgelerde bu pek mümkün değil. tüketici dernekleri, raportör sıkıntısı yaşanmasından şikayetçi ve sürecin hızlı yürümesi için bakanlıktan raportör atamasını istiyorlar. 

"günde 100'e yakın başvuru var"

beşiktaş ilçe hakem heyeti’nde görev yapan tüketiciyi koruma derneği disiplin kurulu başkanı şükran eroğlu, özellikle son birkaç ayda başvurularda patlama olduğunu söyledi. eroğlu, “günde 100’e yakın başvuru var. şu anda yığılma söz konusu. sistem tıkanmış durumda. başvuruların yüzde 90’a yakını tüketici lehine sonuçlanıyor” dedi. eroğlu, bakanlığın da 550 yeni raportör almak istediğini ifade etti. 

tüketiciler, son 10 yıldaki kredilerinin masraflarını geri alabiliyor. masrafları 2 bin tl’ye kadarsa ilçe hakem heyetlerine, 2 bin tl üzerinde ise tüketici mahkemelerine başvurmaları gerekiyor.

Kahramanmaraş'ta İl Hakem heyeti bir ayda 800 karara imza atmış.[AA-Arşiv]

"hakem heyetleri yoğunluğun altından kalkamıyor"

tüketici hukuku enstitüsü genel sekreteri mehmet imrek de daha önce ilçe hakem heyetlerinde görev yapanlardan biri. imrek, yığılmadan dolayı bir dosyanın sekiz ay içinde karara bağlanabildiğini anlatıyor. mehmet imrek, “bu yapıyla üç ay içinde karar vermek imkansız. hakem heyetleri altından kalkamıyor” diyor.

imrek, ilçe hakem heyetlerinin ticaret odası, baro, tüketici derneği, esnaf odası ve belediyeden olmak üzere beş kişiden oluştuğunu söylüyor ve tüketici dernekleri dışındakilerin konuya hakim olmamasından şikayet ediyor. imrek, milli eğitim bakanlığı’ndan gelen raportörler olduğunu, hakem heyetine atanacakların komuyla ilgili bir sınavdan geçirilmesi gerektiğini vurguluyor.

“başvurunuzu kendiniz yapın, şirketlere kulak asmayın”

tüketiciyi koruma derneği disiplin kurulu başkanı şükran eroğlu, tüketicileri telefonla arayarak kredi kartı aidatı ve dosya masrafı gibi ücretleri geri almak isteyen şirketlerin arttığını söyledi. eroğlu’na göre bu şirketlerin ekstra bir hizmeti yok, tüketiciler böyle şirketlere kulak asmamalı. eroğlu, “ hakem heyetlerinden aldıkları dilekçeyi ve yargıtay kararlarının fotokopisini koyuyorlar. sadece sizin işinizi takip ediyorlar. tüketiciler belgelerini alsın ve kendileri başvursun” diyor.

yeni kanunla dosya masrafı yasallaştı mı?

28 mayıs’ta değişen tüketici yasası’nda yapılan değişiklikle dosya masrafının yasallatıp yasallaşmadığı da tüketicilerin gündemindeki konulardan biri. daha önceki kanunda bankalar sadece zorunlu gider ve faiz alabiliyordu. yeni kanunun 4. maddesinin 3. fıkrası ise bankaların alacağı masrafları bankacılık denetleme ve düzenleme kurulu’nun kararına bağlıyor. maddeye şöyle diyor:

"bankalar, tüketici kredisi veren finansal kuruluşlar ve kart çıkaran kuruluşlar tarafından tüketiciye sunulan ürün ve hizmetlerde ise tüketiciden faiz dışında alınacak her türlü ücret, komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usul ve esaslar bakanlığın görüşü alınarak bankacılık düzenleme ve denetleme kurumu tarafından belirlenir."

tüketici hukuku enstitüsü genel sekreteri mehmet imrek’e göre, usul ve esas düzenleme işinin bankacılık düzenleme ve denetleme kurumu’na devredilmesi masrafların yasallaşması için yasal bir zemin oluşturabilir.

bddk’nın şu anda alınmış bir kararı yok. bu nedenle tüketicilerin başvurularının önünde bir engel de yok. bddk bankaların masraflarını yasallaştırma yolunda bir adım atsa bile, tüketici yeni kanun öncesinde aldığı kredilerin masraflarını talep edebilir.

Melis Kobal

meslek hayatına 2001 yılında ntv'de muhabir olarak başladı. 2005-2011 yıllıarı arasında cnbc-e de ekonomi muhabiri olarak çalıştı. ab süreci, küresel kriz, anadolu ile ilgili programlar hazırladı. 2009-2010 yılları arasında cnbc-e'nin londra muhabirliğini yaptı. Devamını oku

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;